El Fòrum de Debats organitza el pròxim divendres 24 de maig de 2024, una conferència amb el títol de “És realment intel·ligent la intel·ligència artificial?”, que anirà a càrrec de Ramon López de Mántaras Badia, fundador i exdirector de l’Institut d’Investigació en intel·ligència artificial. La conferència començarà a 2/4 de 8 del vespre a l’Auditori Marià Vila d’Abadal de l’edifici “El Sucre”, plaça 1 d’Octubre, de Vic. Com sempre, anirà seguida de col·loqui.
La intel·ligència artificial (IA) genera un gran debat per les conseqüències que pot comportar la seva aplicació massiva a tots els àmbits socials: tant mediàtics, productius, educatius… com en l’ús individual que en pugui fer cada persona.
L’enorme capacitat de càlcul dels actuals ordinadors permet que els algoritmes creats específicament per generar IA “aprenguin” ràpidament del contingut disponible a tota la xarxa d’Internet, i siguin capaços de generar textos coherents, fotografies o vídeos la qualitat dels quals fa difícil identificar-los com una construcció artificial i discernir què és real i què ha estat generat amb IA.
Alguns pensadors apunten que aquesta impossibilitat de discerniment afegida a la gran velocitat amb què avança la sofisticació dels algoritmes d’IA, cada vegada més potents, podria comportar la desaparició de la nostra civilització. Sense arribar a aquest extrem, actualment ja es poden notar els efectes que aquesta tecnologia està començant a tenir en alguns àmbits socials. Problemes en l’àmbit educatiu, on a possibilitat de generar textos coherents permet que sovint alumnes i professors ordenin a una màquina la producció de treballs avaluables que haurien d’haver redactat ells mateixos. Suposant que l’avaluador sigui prou capaç d’identificar si el treball ha estat fet per un humà o per una màquina, a qui caldria posar la nota a l’alumne o a la màquina?
Inquieta també la desaparició de moltes ocupacions i, fins i tot, de sectors productius sencers a conseqüència de l’aplicació massiva de la IA. Actualment, ja s’està substituint força de treball humana per màquines en sectors com l’atenció telefònica, en departaments de disseny on la màquina ja és capaç d’assumir bona part d’aquesta funció i altres on la IA ja comença a ser present.
Ramon López de Mántaras aprofundirà en l’estat actual d’aquesta revolució i en els reptes que es presenten en un futur no gaire llunyà: d’una banda, els reptes de naturalesa cientificotècnica que planteja l’objectiu d’assolir intel·ligències artificials de tipus general -en particular l’adquisició de coneixements de sentit comú necessaris perquè la IA es pugui començar a comportar intel·ligentment- i, d’altra banda, els reptes ètics i socials que plantegen moltes de les aplicacions que es duen a terme.
Ramon López de Mántaras Badia és professor d’Investigació (emèrit) de l’CSIC a l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA), del qual fou fundador i director. També és professor visitant distingit de la University of Technology Sydney i de la Western Sydney University. Investiga en intel·ligència artificial (IA) des del 1975 i és pioner de la IA a Espanya i Europa. Doctor en Física per la Universitat Paul Sabatier de Tolosa (França), “Master of Science” en Informàtica per la Universitat de Califòrnia-Berkeley (EUA) i Doctor en Informàtica per la Universitat Politècnica de Catalunya. Fou professor titular de la Facultat d’Informàtica de Barcelona i Catedràtic de la Universitat Pierre et Marie Curie de Paris. Autor de més de 300 treballs científics i dels Llibres de divulgació: “Inteligencia Artificial” dins de la col·lecció de llibres del CSIC “Qué Sabemos de” de l’editorial “Los Libros de la Catarata” i “100 coses que cal saber sobre Intel·ligència Artificial” de l’editorial Cossetània. Ha rebut, entre altres, els següents reconeixements: Premi “Ciutat de Barcelona d’Investigació” el 1982, Premi “Swets & Zeitlinger Award” de l’Associació Internacional d’Informàtica Musical el 1997, Premi “Robert S. Engelmore Memorial Award” de l’Associació Americana d’intel·ligència Artificial el 2011, Premi “Distinguished Award” de l’Associació Europea d’intel·ligència Artificial (EurAI) el 2016, Premi “Donald E. Walker Award” de l’Associació internacional d’Intel·ligència Artificial (IJCAI) el 2017 i “Premio Nacional de Investigación Julio Rey Pastor” en Matemàtiques i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions el 2018. És membre d’honor (Fellow) de EurAI (Associació Europea d’Intel·ligència Artificial) i membre numerari de l’Institut d’Estudis Catalans. Actualment, investiga en raonament per analogia i en aprenentatge causal i aprenentatge per transferència.
Professor d’Investigació del CSIC. Membre de l’Institut d’Investigació en Intel.ligència Artificial (fundador i exdirector) i de l’Institut d’Estudis Catalans.
En aquesta propera conferència el nostre ponent parlarà de l’estat actual de la intel·ligència artificial (IA) i els grans reptes a què ens hem d’enfrontar.
D’una banda, els reptes de naturalesa cientificotècnica que planteja l’objectiu d’assolir intel·ligències artificials de tipus general, en particular l’adquisició de coneixements de sentit comú, necessaris perquè la IA es pugui començar a comportar intel·ligentment i, d’altra banda, els reptes ètics i socials que plantegen moltes de les aplicacions que es duen a terme.
Moderador de la conferència: Ramon Casals
Deixa un comentari